VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
BORÅS
SV

Do Entrepreneurship 2022

Den 25 oktober organiserades Do Entrepreneurship för åttonde året i rad! Vi är väldigt glada och stolta över det fantastiska intresset som fanns inför årets inspirationsevent. Biljetterna sålde slut rekordsnabbt och resulterade i cirka 450 besökare och en lång väntelista. Dessutom hade vi virtuella besökare som följde oss live via Instagram under dagen. 

I över 15 år har Drivhuset funnits i Borås. Under den här tiden har vi varit med och hjälpt över 1000 entreprenörer att starta upp sina företag i Sjuhärad genom vägledningar, utbildningar och föreläsningar. 

I år körde vi ett helt nytt koncept i form av Q/A-intervjuer där besökarna fick ställa frågor direkt till Maja Nilsson Lindelöf och GlowiD. Efter varje intervju gavs besökarna möjlighet att träffa entreprenörerna personligen på en meet and greet yta, något som var väldigt uppskattat. 

Under förmiddagen inspirerades vi av Maja Nilsson Lindelöf

Majas karriär som livstilsinfluenser tog fart 2014 då hon började blogga. Några år senare startade hon tillsammans med Sanna Guidetti podden ”Livet på läktaren”, som blev en succe och sände 77 avsnitt. 2020 gjorde Maja sin första kollektion i samarbete med Boråsföretaget Gina Tricot som blev väldigt uppskattad av konsumenterna. 

Året efter grundades Lis Bonne Atelier, men idén till klädmärket föddes redan 6 år tidigare då hon besökte Lissabon. Majas vision är att kläderna ska få bäraren att känna sig stark, vacker och självsäker.

Mellan kollektioner, poddar och entreprenörskap har Maja hunnit med att bli tvåbarnsförälder till Ted Louie och Franscis. 

Under Q/A-intervjun gav hon många kloka råd till de som drömmer om ett eget klädmärke. Maja betonade bland annat vikten av att följa sin magkänsla och att vara sann mot sig själv när man startar eget. 

Under eftermiddagen gästades vi av Carl-Johan Söder från GlowiD

GlowiD importerar och säljer koreansk hudvård och grundades av Cecilia Ortmark Söder 2017. Hon fick idén till Glowid efter att hon och hennes man Carl-Johan med familj flyttat hem till Sverige efter att ha bott i Seoul, Korea. Hemma i Sverige fanns varken koreansk hudvård eller liknande skönhetsprodukter. Det var då Cecilia tog saken i egna händer!

Succén visste inga gränser och tre år efter start stängde GlowiD AB räkenskapsåret med en omsättning på 40 miljoner kronor. I år omsatte bolaget cirka 60 miljoner kronor och gjorde 8,9 miljoner i vinst. 

Carl-Johan berättade dock under Q/A-intervjun att de testade att sälja fransk tvål innan idén med koreansk hudvård föddes. Ett projekt som inte gick lika bra. GlowiD har gjort en minst sagt inspirerande resa som gav många motivation till att våga testa sig fram och misslyckas för att hitta det som funkar. 

Tyvärr kunde Cecilia inte delta då hon var tvungen att flyga till Seoul nära inpå eventet. Men VDn Carl-Johan Ortmark Söder var på plats och besvarade besökarnas frågor. 

Vi vill tacka…

Alla utställare på vårt entreprenörstorg där de fick visa upp sina tjänster och produkter. På torget stod både företag som startats med hjälp av Drivhuset, men även några av våra partnerföretag. Värdefullt för både utställare och våra besökare att få nätverka tillsammans. Tack för att ni bidrog till en inspirerande dag! 

Dessutom kunde våra besökare tävla om riktigt fina vinster från lokala aktörer: Njie, Favo, Café Viskan, Eest, Massagehälsan och Kavai sponsrade årets event. Stort tack! 

Den fantastiska inredningen på scenen bidrog till en alldeles underbar stämning under Q/A-intervjuerna och kom från Jakobsdals – Tack! Och tack till vår fotograf Filip Isacsson som fångade dagen i bilder. 

Vi vill rikta ett stort tack till våra samarbetspartners som gjorde årets event möjligt – Sparbanken Sjuhärad, Högskolan i Borås, Studentkåren & Textile Fashion Center.

Sist men inte minst – ett stort tack till dig som besökte oss på plats eller i vår live på Instagram. För oss på Drivhuset var det inspirerande att få se och möta så många drivna besökare. Vi tror och hoppas att vi hörs och ses inom en snar framtid. Kom ihåg att du alltid kan vända dig till Drivhuset om du är intresserad av att starta eget – allt du behöver är en dröm, vi hjälper dig att förverkliga den. 

Relaterade historier

Se alla historier

Så enkelt kommer du på en affärsidé som gör succé

På Drivhuset möter vi dagligen människor som står i början av sitt...

Läs mer

Tillbakablick på 2022

Återigen står vi inför slutet av ännu ett år.  2022 har varit...

Läs mer

Vinnaren av Årets Studentföretag 2022

Den 16 november samlades juryn på Drivhusets kontor i Textile Fashion Center....

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!