VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
BORÅS
SV

Rekotex

Marie Jonsson driver online agenturen Rekotex som arbetar för en mer effektiv resurshantering i textilbranschen ”Det är en stor omställning som sker i branschen, vi måste hitta smarta lösningar för att minska miljöbelastningen som textilindustrin orsakar”

Marie Jonsson utbildade sig till textilekonom och arbetade inom textilbranschen i många år innan hon startade företaget Rekotex med hjälp av Drivhuset. Under arbetet i textilbranschen upptäckte Marie ett problem på textilmarknaden, där företag producerar tyger med hög miljöpåverkan och som sedan hamnar liggandes på lager och i värsta fall bränns upp utan att ha kommit till användning. Idag driver Marie företaget Rekotex, en online agentur som hjälper textilföretag att vara mer resurseffektiva och cirkulära.

-Jag är utbildad textilekonom vid Textilhögskolan och har efter det jobbat i textilbranschen inom olika delar. Ett problem som man stöter på i branschen är att företag får stora lager med tyg över, det är tygrullar som bara blir liggande. Det fanns inte någon bra kanal för att göra sig av med dem. Så med den vetskapen eller frustrationen över det problemet så sökte jag mig hit till Textile Fashion Center och till Drivhuset. Jag gick Drivhusets Loopa-utbildning på kvällar. Det var en jättebra start att få testa om det verkligen var en idé som höll att bygga ett företag på, säger Marie.

I vilken tidsperiod i ditt liv blev du intresserad av att starta företag?  
– Jag hade jobbat ute på ett företag som lade ned det Skandinaviska kontoret. Det var mitt drömjobb, jag var marknadskoordinator och produktansvarig för tyger. När vi lade ned vårat lager så kom jag i kontakt med Textilhögskolan, och frågade om de ville ha tyger, men det var för mycket för att de skulle kunna ta emot det. Jag hade jättemycket på lager, flera rullar. Jag hade också vänner som jag visste hade svårt att få tag i tyger i mindre kvantiteter. Jag såg att marknaden höll på att förändras, fler vill göra mer limiterade serier. Är man ett startup företag eller ett företag som jobbar med accessoarer så har man svårt att få tag i ex 100-300 meter tyg. Samtidigt har textilföretagen ett överskott på tyger, som bara ligger på deras lager. Så där väcktes idén.

”Det går åt 17 000 liter vatten, upp till ett kilo kemikalier och stora mängder C02 för att ta fram ett kilo tyg. Med den miljöpåverkan så är det ett enormt resursslöseri att hela rullar med nya tyger blir liggande på ett lager och i värsta fall bara bränns upp.”

Efter att Marie hade jobbat i branschen och när företaget hon jobbade för lade ned så bytte Marie spår helt och hållet och började jobba som utbildningskoordinator. Under hela tiden fanns det dock fortfarande en vilja att komma tillbaka till textilbranschen.
-Jag ville jobba i textilbranschen och med miljö och hållbarhet som jag alltid har brunnit för. När jag senare var ute på inköpsresa med en före detta studiekamrat som skulle ha tag i tyger, så sa jag att jag funderade på att starta företag och bli en förmedlare av tyger. Hon tyckte att det var världens idé! Så jag åkte till Paris på tygmässa och i samma veva tog jag kontakt med Drivhuset, berättar Marie. 

Hur har idén utvecklats under resans gång?  
-Grundtanken hade varit den samma hela tiden. Att vara en ren mellanhand som hjälper till att lösa affärer. Sedan har ju verktyget för det fått utvecklas. Jag förstod ju att det skulle vara någon form av digital tjänst och fick försöka att få tag i en duktig utvecklare, som då byggde den här plattformen utifrån det behovet som Rekotex har. Det fanns ju inget färdigt, utan han har specialbyggt plattformen. Säljare av tyger får ett inlogg och sedan lägger de in all informationen om tygerna. Det var logistiken kring det här, att det skulle skötas på ett smidigt sätt för att kunna göra en lönsam affär. Plattformen samlar all information och efter att informationen är inlagd utav säljaren så skickar de en meter tyg hit. Vi tillverkar hängare och provbitar som man kan skicka ut till intresserade köpare. När all information finns så är det bara ett smidigt klick så hoppar allting över i en webbshop. Hanteringen runt omkring var ju tvungen att bli enkel. Det har jag fått hjälp med, det visste jag inte riktigt hur det skulle göras i början. Det har ju växt fram eftersom.

Idag fungerar Rekotex som en ren mellanhand mellan säljaren och köparen, för att förenkla så mycket som möjligt för säljaren av tygerna. Rekotex står för hela hanteringen, och hjälper till med frakt om säljaren vill det, och köparen betalar för tygerna. Säljaren behöver inte göra mer än att lägga in information om tyget och skicka en meter tyg. Sedan så får det ett meddelande när det finns en köpare på tyget. Då sker betalningen via Rekotex och Marie ger klartecken till säljaren som skickar tygerna till köparen, direkt från det lagret det ligger på.
-Jag ser bara till att hitta köpare till tygerna och att transaktionen sker där emellan, säger Marie.

”Vi vann Stockholm Fashion Districts hållbarhetspris Encouragement for action 2018”

Hur har Drivhuset hjälpt dig i ditt entreprenörskap? 
-Jag fick hjälp med grunden till affärsmodellen och att vara ute och testa idén. Det är också viktigt att vara smidig när man bygger upp affärsmodellen så att det blir enkelt och hantera för alla parter. Vissa bitar är man ju tvungen att testa fortfarande. Allting är inte hugget i sten utan man kan få specialanpassa efter någon kund.

Jag fick lära mig Business Model Canvas, det var inte det lättaste, men det här att få ner det i skrift och sätta det i de olika rutorna gör att man får en struktur. Man har en bild inne i huvudet hur det ska vara men man får en annan struktur när man kan få ned det skriftligt. Jag fick också öva på att pitcha. När man kommer från branschen och visste problemen så var det också en utmaning att berätta för sådana som kanske inte har sett problemet. Att förklara att det här är faktiskt ett problem, man fick lära sig att vara lite envis. Det var jättejobbigt då att ställa sig upp för en liten grupp, men det var lärorikt och nu har jag gjort det så många gånger och har stått inför stora sällskap och pratat och känner mig bekväm i det.

Så det medförde mycket personlig utveckling också?
-Ja verkligen!

Hur arbetar du med företaget idag?  
-Imorgon åker jag på i väg på mässa. Då är det att knyta nya kontakter med nya säljare och köpare och utöka antalet samarbetspartners. Nu är vi två i företaget, men det är också angenämt för det är många som kontaktar oss själva, vi har fått bra spridning.

Vi vann ett pris i augusti Ecourangement for action, ett hållbarhetspris som Stockholm Fashion District hade utlyst. Det var ett erkännande att man har tänkt rätt. Så på det sättet har vi fått hjälp med mycket marknadsföring och också fått mycket kontakter. Många kontaktar oss och man behöver inte vara ute så mycket och jaga. Men annars är det mycket provhantering, skicka ut tygklipp och hålla kontakt med säljare och köpare.

Du nämnde för mig att du skulle till Indien också, vad ska du göra där?
-Ja, det var från början för att det är ett företag är som har left over tyger liggandes på sina lager. De producerar åt stora varumärken och ibland blir det liggandes hos dem. Det var så vi kom i kontakt med dem, och de ligger väldigt långt fram vad det gäller hållbarhet. Där känner jag att dem kan matcha de krav som jag har för att kunna stå för det jag säljer. De jobbar bara med Fairtrade märkta naturmaterial, och är GOTS-certifierade. Är det polyester så är det recyclad polyester och han som har det här företaget han är från en bomullsodlarfamilj och har studerat 11 år i England. Han har varit med och startat fairtrade inom textil, så han är en riktig eldsjäl och kämpe för bra rättigheter för arbetarna, att det ska vara schysst hela vägen.

Marie berättar att det är en stor omställning som sker i textilbranschen.
-Det går inte att fortsätta som man gör. Det är för resurskrävande. Om man ser på produktionsprocessen på en textilprodukt så är det framtagningen av tyget, fram tills det blir ett tyg, som det är den största miljöpåverkan. Det går åt 10 000 liter vatten och ett halvt till ett kilo kemikalier för att tillverka 1 kg bomullstyg, koldioxidutsläppet är också väldigt stort. Ser man till att det faktiskt är hela rullar med tyg som bara blir liggande på ett lager och i värsta fall bränns så är det inte försvarbart, då det räcker med att det finns en kanal som förmedlar det här. För köparna är det helt nya tyger, det är inga fel på dem. Det är inte någon andrasortering utan det är fina högklassiga kvalitétstyger. Så det är ett väldigt enkelt sätt att vara mer resurseffektiv.

Vad är dina och företagets framtidsvisioner och mål?  
-Det är att växa och känna att man kan hjälpa till att få företagen mer cirkulära. Jobba mer cirkulärt tillsammans och känna att man kan hitta lösningar för företagen. Jobba med att belysa problemet. Det är ett bekymmer och ska du producera så kan du bli tvungen att beställa stora kvantiteter och då sitter alla företag i samma sits. Målet är också att senare med tiden kanske istället kunna samordna beställningarna ända från början. Om man vet att ett företag behöver 500 meter och någon annan behöver 700 meter så kan man slå ihop och göra en gemensam beställning. Att man börjar i den andra änden istället för att det blir något liggandes så samordnar man inköpen mellan de olika företagen. Det är också en tanke med tiden. Att bygga upp så att man kan hjälpa företagen att jobba mer schysst och resurseffektivt.

”Det är en enorm kick att se när man driver på något och det blir en affär”

Vad är det bästa med att driva företag?  
-Det bästa är att styra över sin egen tid! Bara det att du kan uträtta något privat ärende mitt på dagen om du behöver, så kan jag sitta på kvällen sent istället. Den friheten. Eller om jag åker upp till stugan i fjällen så kan jag ha datorn med mig och jobba där ifrån istället. Det är en frihetskänsla. Känslan av att bestämma över sin egen tid och ta beslut själv. Vilket också kan vara en nackdel ibland, ibland kan det vara skönt att någon sa åt en hur man ska göra men allt är ju för och nackdelar hela tiden. Det är ju roligt. Det är en enorm kick att se när man driver på något och det blir en affär. Man ser när det verkligen fungerar. Jag hade ett företag nu som hade tyger liggandes i Riga, ett stort företag, de hade tyger över. Ett annat stort företag hade sin produktion i Riga, då ordnades affären och tygerna gick mellan deras produktionsenheter. Det var 600 meter tyg som kom till användning och säljaren fick betalt för något som legat och kostat lageryta. Köparen blev glad av att få köpa något till ett bra pris och de kan köpa det i säsong och i liten kvantitet och göra en liten limiterad serie. Så det är också en kick att se att man faktiskt har varit med och skapat någonting som gör att de här affärerna kan ske. Det är jättekul.

Vad är dina tips till någon som är sugen på att starta eget men som inte vågar ta steget? 
-Ta och prata med folk. Var ute och ta kontakter. Sök upp folk i branschen. När man har en idé så kanske man inte vill säga så mycket vad man ska göra heller men stäm ändå av med folk. Ta kontakt med Drivhuset. Men sök upp branschfolk så att du får testa idén.

Hur gjorde du för att våga? Hur tog du steget?
-Jag har hela tiden haft ett till ben att stå på, i början gjorde jag många saker samtidigt. Jag har jobbat extra med annat och har också tagit in andra uppdrag i företaget. Guidade turer och sådant som man har kunnat göra i företaget. Jag har sett till att jag alltid har en trygg del, det här vet jag att det rullar på varje månad. Man måste också ha insikten, det som alla sa åt en, att var beredd på att det kommer ta mycket längre tid än vad man tror. Ändå tror man att det inte alls kommer ta så lång tid, men det är hela tiden balansen mellan tid och pengar. Har man så att man kan investera, ja men då kan man köra på, men jag har valt att växa försiktigt. Det beror också på hur mycket tid man kan lägga ned, helt beroende på vad man sitter i för situation.
 

Besök Rekotex hemsida

Relaterade historier

Se alla historier

Bonexa

Arjan Mostafa och Jamil Ibrahim kombinerar studier på Högskolan i Borås med...

Läs mer

Upzone

Tamara Christmann Olofsson har drivit Upzone i 10 år! Tamara växte upp...

Läs mer

Ordkanon

Matiss Silins bakom företaget Ordkanon: ”Jag arbetade slitsamma timmar på lager och...

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Genom att prenumerera med din e-postadress accepterar du vilkoren i vår integritetspolicy och accepterar att Drivhuset kommer att skicka dig relevanta nyhetsbrev.