VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
BORÅS
SV

Rickardsson & Fihn

Amanda Fihn och Elin Rickardsson lanserar ett klädvarumärke anpassade för personer som använder rullstol

Idén kom till när Amanda Fihn arbetade i vården och upplevde att kläder för individer i rullstol ofta går sönder och inte sitter bra. Med en konfektionsteknisk utbildning i grunden, dialoger med sin mamma som använder rullstol och undersökningar valde Amanda sedan att pitcha idén för sin bästa vän Elin Rickardsson som nappade direkt. De bestämde sig för att starta företag ihop! Efter mycket planering och arbete tog de kontakt med Drivhuset och fick hjälp med de sista bitarna för att få ihop företaget. Den 5 juni lanseras Rickardsson & Fihn, ett klädvarumärke för personer som använder rullstol, med annan passform och smarta lösningar för slitage och lättare på-och avklädnad.  

Vilka är ni och vad gör ni i ert företag? 

-Vi heter Amanda Fihn och Elin Rickardsson, vårt företag Rickardsson & Fihn är ett klädvarumärke för personer som använder rullstol. Helt vanliga kläder men lite annan passform och smarta lösningar för slitage och lättare på- och avklädnad, berättar Amanda. 


Berätta om hur idén kom till! 

-Idén kom när jag arbetade inom vården, kläderna gick sönder och satt inte bra i rullstolen. Efter att pratat med min mamma som använder rullstol insåg jag att det finns ett behov av anpassade kläder. Så jag gjorde ett par undersökningar på Facebook och fick väldigt bra respons och inblick av vad som behövdes. Därefter pitchade jag min idé till Elin och vi bestämde oss för att starta företaget ihop! Vi lärde känna varandra 2013 när vi läste ihop till Konfektionstekniker på yrkeshögskolan i Borås, efter 1 års studier var vi bästa vänner och varit sen dess. Vi kan varandra utan och innan vilket vi ser som en stor fördel med att vara kompanjoner. Jag hade inte kunnat tänka mig någon annan som kompanjon än Elin! Säger Amanda.

I vilken tidsperiod i era liv blev ni intresserade av att starta företag? 

-Amanda har tidigare haft en enskild firma som hobby där hon sydde bebiskläder på beställning och sålde. Båda är väldigt drivna och målinriktade som personer men tanken på att ha ett eget företag som heltidsjobb har nog aldrig slagit oss innan vi startade Rickardsson & Fihn. Vi var båda 24 år när vi bestämde oss för att satsa på vår idé och nu är vi 26 år, säger Amanda. 

”Vi hade aldrig kunnat gissa på att vi skulle få så bra hjälp som vi har fått av Drivhuset”

Träffade ni Drivhuset i vägledning eller en utbildning (eller annat sätt)? 
-Vi träffade Drivhuset för att få vägledning men vi hade aldrig kunnat gissa på att vi skulle få så bra hjälp som vi har fått. Det var också skönt att ha en mentor att bolla med samt att få feedback på att vi faktiskt hade en bra idé och att den var värd att satsa på. Även om vårt företag snart ska lansera har vi fortfarande kontakt med Drivhuset för att bolla med och få tips, berättar Amanda.

Hur har Drivhuset hjälpt er i ert entreprenörskap? 

-Vårt mål med att söka vägledning hos Drivhuset var först att få hjälp att söka lån för att kunna förverkliga vår dröm, bara efter några veckor hade vi fått beviljat lån hos Almi. Vi hade kommit ganska långt i vår affärsplan och vår affärsidé var klar redan när vi kom till Drivhuset. Men vi har fått mycket hjälp med vart vi ska vända oss för olika frågor, vi har fått bra kontakter med andra företag och varit på väldigt inspirerande event där Drivhuset har varit med och engagerat sig. Vägledningen har också gett oss mycket motivation och självförtroende på vår idé! Varje gång vi har träffat Mohammed har vi fått så mycket energi och motivation vilket har varit fantastiskt!

”Även om det är krävande att starta företag är det viktigt att ta hand om sig själv för att orka hela vägen!”

Hur arbetar ni med företaget idag?

-Ända sedan vi började med företaget har båda haft andra jobb vida sidan om för att tjäna pengar samtidigt som vi jobbar med företaget utan att ta ut lön. Det kan vara lite svårt att få ihop tiden och allt som ska göras men med planering, bra kommunikation och dela upp ansvarsområdena har det gått bra. Elin blev mamma i januari och är mammaledig just nu men kommer att smått börja arbeta till sommaren. Vi har också haft en underbar elev från vår gamla utbildning som har haft praktik hos oss i två perioder vilket har varit väldigt givande och roligt! Berättar Amanda.


Hur ser en arbetsdag ut för er just nu? 

-En typisk arbetsdag för oss börjar vid kl 10 på förmiddagen, det är en tid som vi har kommit överens om för länge sedan eftersom att båda har fibromyalgi och behöver sova ordentligt för att må bra. Även om det är krävande att starta företag är det också viktigt att ta hand om sig själv för att orka hela vägen! Vi börjar dagen med att gå igenom vad som ska göras, delar upp arbetet och sen kör vi på tills vi är klara. Vi gör även veckoplaneringar för att se när vi arbetar ihop och när vi jobbar enskilt, vi båda är väldigt ordningsamma och bra planerare så det funkar bäst för oss! 

”Tanken att få arbeta efter sina egna förutsättningar är otroligt motiverande”

Vad är era och företagets framtidsvisioner och mål? 

-Vi är precis vid målsnöret just nu som har varit det svåraste hittills, att börja sälja! Vårt nästa mål är att utöka vårt sortiment och åka runt i Sverige och ha Homeparty med våra kläder så vi får träffa våra kunder. Om 5 år vill vi kunna jobba heltid med enbart vårt företag och ha några anställda, berättar Amanda.

Vad ser ni fram emot med att driva företag? Vad får er att vilja? 

-Vår största drivkraft är de dåliga arbetsförhållandena som vi har haft i tidigare anställningar där det inte har funnits förståelse för att man inte klarar av att jobba mer än 100% och inte är så stresstålig som andra vill att man ska vara. Bara tanken att få arbeta efter sina egna förutsättningar är otroligt motiverande! Sen är vår affärsidé verkligen något vi brinner för, vi hade aldrig lyckats hålla motivationen uppe om vi hade haft ett vanligt klädmärke. 

Vilka är era tips till de som är sugna på att starta eget men som inte vågar ta steget? Hur gjorde ni för att våga? 

-Bara gör det! Har man en bra affärsidé och är driven så kan man lyckas. Det värsta som kan hända är att det skiter sig, men då gör man om och gör rätt. Det blir bra till slut vilket som. Man växer otroligt mycket och man lär sig nya saker hela tiden när man har företag. Det viktigaste för oss har varit att ha varandra och sikta mot samma mål, säger Amanda. 

Relaterade historier

Se alla historier

Leva Surdegsbageri

Foto: Nastasja Thor I juli öppnade Leva Surdegsbageri - Ett ekologiskt bageri...

Läs mer

SHESIZE

Emmeli Marmander driver bolaget SHESIZE: ”Vi kvinnor ska inte behöva anpassa våra...

Läs mer

Scandinavian Art & Design

Ludwig Skalare och kompanjonen Emil Wigren driver bolaget Scandinavian Art & Design...

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!