VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
BORÅS
SV

SHESIZE


Emmeli Marmander driver bolaget SHESIZE: ”Vi kvinnor ska inte behöva anpassa våra kroppar efter plaggen utan plaggen ska anpassas efter oss!”

Med en familj med stark entreprenörsanda och med drömmar sedan unga år om att driva ett modeföretag började resan. Idén om kom när Emmeli Marmander drev bolag tillsammans med en vän. Bolaget gick i konkurs men Emmeli tog vidare problemet som de såg i bolaget. I samband med den nya företagsstarten kontaktade hon Drivhuset för att bolla sin idé. Nu driver Emmeli SHESIZE som erbjuder skjortor för kvinnor. 1 modell, 4 färger och 35 storlekar. Varumärkets ambition är att göra skillnad för kvinnor inom modeindustrin!

Berätta om Shesize! Vad gör ni och vilka är ni som driver bolaget? 

-SHESIZE grundades 2019 av mig Emmeli Marmander. SHESIZE är ett startup bolag som gör skjortor för kvinnor, vi erbjuder 1 modell, 4 färger och 35 storlekar. Vi lanserade vår webbshop i slutet av september 2019. Varumärkets ambition är att göra skillnad för kvinnor, på marknaden, i idealen och inom modeindustrin. Vi vill stärka och lyfta kvinnor och få dem att känna sig bekväma, vackra, snygga, coola, avslappnade så de kan fokusera på vad som är viktigt för just dem. Vi kvinnor ska inte behöva anpassa våra kroppar efter plaggen utan plaggen ska anpassas efter oss! Säger Emmeli

Hur kom du/ni på idén? 

-Idén kommer från ett bolag som jag tidigare ägde tillsammans med en annan tjej, tyvärr kursade vi det bolaget och jag köpte inkråmet. I det bolaget såg vi ett problem som vi ville lösa, det var problem med passform och skilde sig mest över bysten på de plaggen vi designade. Så det var självklart att det var där det fanns en utmaning och något att förbättra och uppdatera inom modebranschen, berättar Emmeli. 


I vilken tidsperiod i ditt liv blev du intresserad av att starta företag? 

-Jag kommer från en familj med stark entreprenörsanda och drömde redan som liten om att ha ett eget modeföretag!

”Jag kände att jag måste prova, jag kan inte dö och inte ha provat min idé”

Hur har Drivhuset hjälpt dig i ditt entreprenörskap? 

-Jag tog kontakt med Drivhuset i samband med att jag startade bolaget för rådgivning och att bolla min idé. Drivhuset hjälpte mig med att vara ett bollplank och jag fick feedback på min affärsplan, säger Emmeli

Hur arbetar du med företaget idag? 

-Jag har valt att vända mig till privatkund genom e-handel men även en del mot företag. Jag försöker att hålla organisationen så slimmad som möjligt nu i början men outsourcar en del tjänster för att få min tid att fungera. Jag jobbar själv idag och det innebär att jag har alla ”hattar” så det är ett måste att planera tiden noga för att få ihop det. 

Hur har ni i Shesize gjort för att nå ut till era kunder? 

-Jag jobbar med sociala medier så som Instagram, Facebook, Linkedin men även med en byrå som heter Gravel som gör paid social. Jag gör även samarbeten med olika kvinnor som gillar vår idé och vår produkt, de jobbar ofta i branscher där man använder skjorta så som till exempel mäklare, jurister, advokater och bank, berättar Emmeli.


Hur ser en arbetsdag ut för er just nu? 

-Jag jobbar hemma mycket nu under covid 19, annars försöker jag vara i Sthlm varannan vecka. Det är en bra plats att nätverka och bygga varumärke på. Det är olika dagar beroende på vad som är på gång, men det är mycket tid på sociala medier och uppdatera löpande varje dag för att driva trafik, möten på telefon och online. Jag har jobbat med Hyper Island och haft tre olika projekt med deras studenter som har gett otroligt bra resultat och de har varit till stor hjälp vad det gäller att se över olika delar inom e-commerce, marknad och brand, de har analyserat, gett feedback och gjort en slutlig presentation och lämnar en rapport, säger Emmeli.

”Det blir aldrig 100 % säkert eller tryggt men man utvecklas inte så mycket någon annanstans som i sitt företag” 

Vad är era och företagets framtidsvisioner och mål? 

-Vi vill vara mer än ett modevarumärke, vi vill kunna göra skillnad för fler kvinnor, ändra normer och skapa förändring. Just att göra skillnad är viktigt för mig, både för kvinnor som köper skjortan men på sikt också för dem som arbetar längre bak i ledet inom textilindustrin.

Jämställdhet och rättigheter är viktigt och jag hoppas kunna ha en egen fabrik i framtiden där man kan arbeta för att utveckla arbetsmiljö och till exempel erbjuda andra saker som är viktigt för kvinnor och barn, berättar Emmeli. 

Vad får dig att vilja driva företag? 

-Det som får mig att vilja driva företag är att få utvecklas och lära sig nya saker varje dag! Att få möjligheten att träffa nya människor, det är så inspirerande och lärorikt.  

Vilka är dina tips till de som är sugna på att starta eget men som inte vågar ta steget? Hur gjorde du för att våga? 

-En idé som man tror på är ett bra första steg, men sen är det bara att hoppa, det blir aldrig 100% säkert eller tryggt men man utvecklas inte så mycket någon annanstans som i sitt företag. Hitta någon som man kan bolla idéer och tankar så som Drivhuset eller en eller flera personer som kan stötta dig. Jag kände att jag måste prova, jag kan inte dö och inte ha provat min idé. Jag vill inte tänka ”tänk om jag hade”, säger Emmeli

Besök shesize.com

Vill du förverkliga en idé? Boka en gratis vägledning här

Relaterade historier

Se alla historier

Rickardsson & Fihn

Amanda Fihn och Elin Rickardsson lanserar ett klädvarumärke anpassade för personer som...

Läs mer

Scandinavian Art & Design

Ludwig Skalare och kompanjonen Emil Wigren driver bolaget Scandinavian Art & Design...

Läs mer

MLLW Active

Jennifer Sumar driver bolaget MLLW Active ”Vi vill sälja globalt. I dagsläget...

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!