Elina Kaukosalo och Olivia Robertsdotter, grundarna av Vintage Sphere, har förvandlat sin gemensamma passion för vintage till ett blomstrande företag. Från att driva varsin vintageshop och skapa Vintagepodden, till att slå ihop sina företag och fylla ett tomrum på den svenska marknaden med kurerad vintage av högsta modegrad, har deras företagsresa redan från start varit inspirerande. I takt med att intresset för vintage växer internationellt, växer sig Vintage Sphere starkare på marknaden. Deras ambition att bli Skandinaviens största plattform för kurerad vintage och öppna en flaggskeppsbutik i Stockholm har redan fått ett betydande erkännande – i april 2024 vann de det prestigefyllda H&M & ELLE Circular Fashion Award.
Grattis till vinsten av H&M & ELLE Circular fashion award 2024! Berätta mer! Varför tror ni att Vintage Sphere vann?
Tack så mycket! Vi tror att Vintage Sphere vann för att det länge har funnits ett enormt intresse för vintage internationellt och vi har börjat inse i Sverige att vi ligger efter i denna utveckling. Om man jämför med andra storstäder i Europa och USA till exempel så finns kurerade vintageshoppar i vart och vartannat hörn, till och med hela kvarter och marknadsplatser för just utvald vintage i olika nischer.
Hur gick ni till väga för att ta hem vinsten?
Det är ju många års arbete som har legat till grund för vinsten, vi har drivit vintageshoppar online sedan 2021 och sedan dess filat på både vårt utbud, vision för företaget och budskap. För att vinna Elle & H&M Circular Fashion Award behöver man skicka in en ansökan och det kan göras i antingen i text, bilder eller rörligt material. Vi valde att utforma en grafisk presentation med bilder från vårt företag och inspirationsbilder som vi tagit när vi har varit ute och rest och shoppat vintage i Europa. Förutom att paketera ansökan estetiskt tilltalande så är det ju det skriftliga budskapet som är det allra viktigaste. För att få fram vår idé på ett slagkraftigt sätt använde vi oss av en pitch-teknik som vi lärde oss på NEST Bootcamp där vi deltog tidigare i år. Formulan består av hook, behov, lösning, fördelar, konkurrens och call to action. Denna utformning av presentationen hjälpte oss verkligen att få fram vår idé på ett förståeligt och inspirerande sätt.
Hur kom ni på idén till Vintage Sphere?
Vi kände båda två en avsaknad av en vintageshop i Sverige med kurerad vintage med hög modegrad. Vi har länge haft spaning på europeiska vintageshoppar och även webshoppen Imparfaite Paris i Frankrike som samlar tusentals vintagesäljare på en plattform. Vi vill bli Skandinaviens största plattform för kurerad vintage online och med flaggskeppsbutik i Stockholm där vi hjälper till att sätta Stockholm och Sverige på vintagekartan internationellt.
Berätta mer om er! Vilka är ni och hur länge har ni drivit Vintage Sphere?
Vi som grundat Vintage Sphere är Elina Kaukosalo och Olivia Robertsdotter. Elinas långa intresse för modehistoria och vintage har gjort henne till en riktig expert i ämnet. Olivia är en vass grafisk formgivare och content creator och har erfarenhet av att bygga varumärken online. Vi startade båda två varsina vintageshoppar 2020/2021 och fann varandra genom Instagram. Därifrån startade vi Vintagepodden tillsammans och ju mer vi lärde känna varandra blev det mer och mer tydligt att vi delade samma vision om framtiden för våra vintageshoppar och det blev naturligt att vi slog ihop oss för att satsa större med Vintage Sphere.
Hur planerar ni att bygga vidare på denna framgång?
Vi är just nu inne i en fas där vi jobbar för att kanalisera publiciteten i och med Elle & H&M circular fashion award-vinsten för att skapa bredare kontaktnät. Vi söker även investerare och tech hjälp för att utveckla hemsidan så att vi kan bli den största samlingsplatsen för kurerad vintage i Skandinavien. Vi vill även satsa på att hosta events, detta för att väcka mer uppmärksamhet kring vintage och utbilda och göra folk taggade på att handla mer hållbart.
Vad skulle ni ge för pepp och råd till andra som funderar på att starta företag?
Hitta ditt ”varför”, en tydlig vision som du verkligen brinner för hjälper dig att fortsätta trots motgångar. Visionen och det brinnande intresset är också det som smittar av sig på andra som du träffar som kan stötta dig längs vägen. Vi känner oss otroligt lyckligt lottade att ha funnit varandra, att ha någon att dela resan med i vått och torrt, någon som vet exakt hur du har det just nu, är få förunnat. Om du är själv i ditt företag så är vårt råd att hitta en mentor, ett sammanhang eller nätverk som du kan få stöttning av och bolla idéer med.
Vill du få råd och stöttning eller lära dig hur du kan skapa en lika imponerande pitch som den som gav Vintage Sphere segern? Boka en vägledning med Drivhuset Borås.